ORTA ÖĞRETİM ALAN ÖĞRETMENLİĞİ TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMLARI |
2001-2002 Eğitim Öğretim yılından itibaren geçerli olmak üzere planlanan programlar aşağıda
verilmiştir. |
1. PROGRAMIN ADI: Tezsiz Yüksek Lisans |
1.1 Yüksek lisans programının alt program adları |
Programın alt programları: Yüksek Lisans (Tezsiz) |
1- Fizik Eğitimi
2- Kimya Eğitimi
3- Biyoloji Eğitimi
4- Matematik Eğitimi |
1.2 Mezun Olan Öğrenciye Verilen Unvan ve Derece:
Yüksek Lisans (Tezsiz)
Yüksek Lisans (Tezsiz) |
1-Yüksek Lisans (Fizik Öğretmeni)
2-Yüksek Lisans (Kimya Öğretmeni)
3-Yüksek Lisans (Biyoloji Öğretmeni)
4-Yüksek Lisans (Matematik Öğretmeni) |
2- YÜKSEK
LİSANS PROGRAMININ AMAÇLARI |
a)
Eğitim-öğretimde verimlilik ve bilimsel düzeyi artırıcı; yeni araştırma
yöntemleri geliştirmek, öğretmenlerin meslek hayatlarında daha başarılı
olmalarını ve meslek içi eğitimlerini sağlamak için yeni araştırmalar
yapmak, öğretim programlarının geliştirilmesi, uygulanması ve yeniden
düzenlenmesi ile ilgili araştırmalar yapmak ve yeni eğitim
teknolojilerinin eğitim-öğretim ortamında etkin kullanımını sağlamak.
b) Eğitim-öğretimde çağdaş
gelişmeleri ülkemizin ihtiyaçlarına uyarlayacak elemanlar yetiştirmek.
c) Eğitim-öğretim araştırmalarında
ileri ülkelere paralel araştırmalar yapmak.
d) Ülke ve dünya üniversiteleri ile
işbirliği kurarak ortak projeler geliştirmek.
e) Öğretim elemanları, MEB
yetkilileri ve eğitim uygulayıcıları arasında iletişimi sağlamak
amacıyla panel, seminer, sempozyum ve konferanslar düzenlenmesine
öncülük etmek.
f) Orta Öğretim Fen ve Matematik
Eğitimi alanlarında yapılan bilimsel araştırmalardan elde edilen
sonuçları çeşitli etkinliklerde duyurarak bu alanda karşılaşılan
eğitim-öğretim problemlerinin çözümüne bilimsel katkılarda bulunmak. |
3. ÖĞRENCİLERİN TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMINA KABUL ŞARTLARI |
3.1 Fen Bilimleri Bünyesindeki Ortaöğretim
Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı Bünyesindeki Tezsiz
Yüksek Lisans Programlarına Başvuracak Adayların Mezun Olmaları Gereken
Lisans Programları Şunlardır: |
1. Biyoloji Öğretmenliği:Biyoloji Bölümü.
2. Fizik Öğretmenliği: Fizik Bölümü, Fizik Mühendisliği.
3. Kimya Öğretmenliği: Kimya Bölümü, Kimya Mühendisliği.
4. Matematik Öğretmenliği: Matematik Bölümü, Matematik Mühendisliği, Matematik Bilgisayar Bölümü. |
3.2 Fen Bilimleri Enstitüsü Bünyesindeki
Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı Bünyesindeki
Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına Başvuran Öğrencilerin Kontenjanlara
Yerleştirilmesi: |
Tezsiz Yüksek Lisans programlarına başvurabilmek için, adayların
yukarıda belirtilen bir lisans diplomasına sahip olmaları ve Öğrenci
Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından merkezi olarak yapılan
Lisans Üstü Eğitimi Giriş Sınavı’na (LES) girmeleri gerekir. Adayın
başvurduğu programa yerleştirilebilmesi için LES sayısal puanının %60’ı
ile lisans derslerinin ağırlıklı not ortalamasının %40’ının toplamı
alınır ve bu toplama göre bir sıralama yapılır. Adaylar, en büyük
puandan başlanılarak ilan edilen kontenjanlara yerleştirilirler. |
4. LİSANSÜSTÜ DERSLER |
I. Dönem |
T |
U |
K |
|
1. Öğretmenlik Mesleğine Giriş |
3 |
0 |
3 |
|
2. Gelişim ve Öğrenme |
3 |
0 |
3 |
|
3. Öğretimde Planlama ve Değerlendir |
3 |
2 |
4 |
|
4. Özel Öğretim
Yöntemleri-I |
2 |
2 |
3 |
|
5. Okul Deneyimi-I |
1 |
4 |
3 |
|
II. Dönem |
|
|
|
|
1. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme |
2 |
2 |
3 |
|
2. Sınıf Yönetimi |
2 |
2 |
3 |
|
3. Özel Öğretim Yöntemleri-II 2 2 3 |
2 |
2 |
3 |
|
4. Okul Deneyimi-II 1 4 3 |
1 |
4 |
3 |
|
5. Seçmeli-I 3 0 3 |
3 |
0 |
3 |
|
III. Dönem |
|
|
|
|
1. Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi |
2 |
2 |
3 |
|
2. Rehberlik |
3 |
0 |
3 |
|
3. Öğretmenlik Uygulaması |
2 |
6 |
5 |
|
4. Seçmeli-II |
3 |
0 |
3 |
|
Açıklamalar: |
|
|
|
|
1. Kredi sütunundaki sayıların ilki dersin teorik ders saat sayısını
(T), ikincisi uygulama saat sayısını (U), üçüncüsü ise dersin toplam
kredi saat sayısını (K) göstermektedir. Bir dersin toplam kredi saati,
teorik saat sayısının tamamı9 ile uygulama saat sayısının yarısının
toplamından oluşur.
2. "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme" dersi için temel
bilgisayar becerisi ön şarttır. Bu şartı karşılamayan öğrencilere bu
derdsden önce lisans veya yüksek lisans düzeyinde temel bir bilgisayar
dersi verilir.
3. II. ve III. Dönemlerde yer alan iki seçmeli ders, programı yürüten
anabilim dalları tarafından programa kabul edilen öğrencilerde eksik
gördükleri bilgi ve becerilere göre belirlenecektir.
4. Seçmeli dersler Fen Bilimleri Enstitüsü tarafından kabul edilen ve
Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları anabilim dalı tarafından açılan
derslerden alınacaktır. |
5. DERSLERİN İÇERİKLERİ |
OFME 550 Öğretmenlik Mesleğine Giriş |
Öğretmenlik mesleğinin özellikleri ve ilkeleri. Sınıf ve
okul ortamı. Eğitimde alternatif perspektifler. Eğitimin sosyal,
psikolojik, felsefi ve tarihi temelleri. Türk eğitim sistemi. |
OFME 551 Gelişim ve Öğrenme |
Çeşitli yönlerde insan gelişimi (bilişsel, sosyal,
psikolojik, ahlaki, fiziksel vb.). Öğrenme yaklaşımları ve süreçleri.
biçimleri ve öğrenmede bireysel farklılıklar. |
OFME 552 Öğretimde Planlama ve Değerlendirme |
Temel program geliştirme kavramları ve süreçler. Ders
programı, yıllık, ünite, günlük planların geliştirilmesi. İçerik seçimi
ve organizasyonu. Öğretim yöntemleri ve stratejileri. Materyallerin
özellikleri ve seçimi. Ölçme ve değerlendirme. Değerlendirme
yaklaşımları. Test türleri. İzleme ve başarı testlerinin geliştirilmesi.
Sınav sorusu yazma teknikleri. Not verme. |
OFME 553 Okul Deneyimi I |
Bu derste öğretmen adaylarının mümkün olduğu kadar erken
bir aşamada, bir uygulama öğretmeni nezaretinde okulu, öğrencileri ve
öğretmenlik mesleğini çeşitli yönlerden tanıması amaçlanmaktadır. Bu
ders kapsamında yer alması önerilen başlıca etkinlikler şunlardır. Okul
örgütü ve yönetimi, okuldaki günlük işler, zümre etkinlikleri, bir
öğrencinin okuldaki günlük yaşantısı, bir öğretmenin okuldaki yaşantısı,
okul-aile işbirliği, ana ve yan branşlarla ilgili derslerin gözlenmesi,
okul ve sorunları, araç-gereç ve yazılı kaynaklar ve öğretmenlik
mesleğinin çeşitli yönleri. |
OFME 554 Sınıf Yönetimi |
Öğrenci davranışını etkileyen sosyal ve psikolojik
faktörler. Sınıf ortamı ve grup etkileşimi sınıf yöntemi ve disiplinle
ilgili kurallar geliştirme ve uygulama. Sınıf içinde zaman kullanımı.
Sınıf organizasyonu. Motivasyon, iletişim, yeni bir döneme başlangıç.
Olumlu ve öğrenmeye uygun bir ortam yaratma. Sınıf içinde karşılaşılan
davranış problemleri ve bunlara karşı geliştirilecek önlemler. |
OFME 555 Okul Deneyimi II |
Okullarda bir öğretmeninin nezaretinde Öğretmenlik
Uygulaması dersine temel oluşturmak amacıyla yapılan gözlem ve
uygulamalar. Bazı gözlem ve uygulama konuları: öğretimde soru sorma,
yönerge ve açıklamalar, dersin yönetimi ve sınıfın kontrolü, çeşitli
yönlerden bir öğrencinin incelenmesi, öğrenci çalışmalarının
değerlendirilmesi, dersi planlama, ders kitaplarından, yararlanma, grup
çalışmaları, sınıf organizasyonu, çalışma yapraklarının hazırlanması ve
kullanılması, sınıf içinde mikro öğretim uygulamaları. |
OFME 556 Özel Öğretim Yöntemleri |
Konu alanında öğretim yöntemleri. Öğrenme-öğretme
süreçleri. Genel öğretim yöntemlerinin konu alanı öğretimine
uygulanması. Konu alanındaki ders kitaplarının eleştirel bakışla
incelenmesi ve özel öğretim yöntem ve stratejileri ile
ilişkilendirilmesi. Mikro öğretim uygulamaları. Öğretim
değerlendirilmesi. |
OFME 557 Öğretmen Teknolojileri ve Materyal
Geliştirme |
Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim
sürecindeki yeri ve kullanımı. Öğretim teknolojileri yoluyla öğretim
materyallerinin (çalışma yaprakları, saydamlar slaytlar, video,
bilgisayar temeller ders materyali, vb.) geliştirilmesi ve çeşitli
nitelikteki materyallerin değerlendirilmesi. |
OFME 558 Rehberlik |
Öğrenci kişilik hizmetlerinin amaçları ve eğitim içindeki
rolü. Rehberlik hizmet alanlarının tanıtımı Rehberliğin genel ilkeleri.
Öğrenciyi tanıma, yönlendirme, bilgi toplama ve yayma. Psikolojik
tanışma, yerleştirme, izleme, danışmanlık, araştırma ve değerlendirme.
Çevre ile ilişkiler. Mesleki yönlendirme. Özel eğitimin amacı ve özel
eğitime muhtaç öğrencilerin saptanması ve eğitimi. |
OFME 559 Özel Öğretim Yöntemleri II |
Konu alanında öğretim yöntemleri. Öğrenme-öğretme
süreçleri. Genel öğretim yöntemlerinin konu alanı öğretimine
uygulanması. Konu alanındaki ders kitaplarının eleştirel bir bakışla
incelenmesi ve özel öğretim yöntem ve stratejileri ile
ilişkilendirilmesi. Mikro eğitim uygulamaları. Öğretimin
değerlendirilmesi. |
OFME 560 Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi |
Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders
kitaplarının ve öğretim programlarının eleştirel bir bakışla açısı ve
incelenmesi. Kitapların içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk,
format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkısı. Öğretimde kullanım
kolaylığı, vb. açılardan incelenmesi. |
OFME 561 Öğretmenlik Uygulaması |
Haftada bir tam gün ya da iki yarım gün (minimum 12
hafta) öğretmen adaylarının bizzat sınıf içinde öğretmenlik becerisi
kazanmasına ve belirli bir dersi ya da dersleri planlı bir biçimde
öğretmesi ve iki saat öğretmenlik uygulaması semineri (öğretmenlik
uygulamasının değerlendirilmesi ve paylaşılması). |
|